Podľa odhadu SEVA pribudne pri konzervatívnom scenári do roku 2025 na
slovenských cestách celkovo 36 000 elektrických vozidiel a toto číslo
narastie do roku 2030 na takmer 141 000.
„Prevádzka elektromobilu je dnes výrazne lacnejšia ako auta s
klasickým spaľovacím motorom a v závislosti od spôsobu nabíjania sa
pohybuje na 20 – 40 % nákladov tradičných vozidiel. O ekologickom
aspekte netreba ani hovoriť," zdôraznil riaditeľ SEVA Patrik Križanský.
Významnú úlohu budú hrať aj environmentálne limity na emisie z
automobilov a s tým súvisiace hroziace pokuty za ich prekročenie.
„Dôležitým aspektom je tiež dorovnávanie obstarávacej ceny medzi
automobilmi s elektrickým a spaľovacím motorom, ktoré sa očakáva okolo
roku 2025. K postupnému znižovaniu cien elektromobilov, respektíve k
zvyšovaniu úrovne ich výbavy, dochádza najmä vďaka neustálemu poklesu
cien batérií," uviedol Križanský.
Intenzívny rozvoj elektromobility by mal podľa šéfa asociácie zvýšiť
flexibilitu elektrických rozvodných sietí na Slovensku. Pri plnej
elektrifikácii cestnej dopravy bude kumulovaná kapacita batérií v
automobiloch a autobusoch na úrovni 100 gigawatthodín, čo je približne
28-násobok kapacity najväčšej slovenskej prečerpávacej vodnej elektrárne
Čierny Váh. Takáto záložná kapacita v batériách elektromobilov okrem
iného umožní využívanie významne vyššieho podielu výroby elektrickej
energie z obnoviteľných zdrojov.
SEVA pripomenula, že Slovensko musí zmeniť zákony v súvislosti so
smernicou EÚ o spoločných pravidlách pre vnútorný trh s elektrinou.
„Táto legislatíva zavádza množstvo revolučných zmien a jednou z nich
je aj povinné umožnenie zmlúv s dynamickou cenou elektriny," uviedol Križanský.
Asociácia v tejto súvislosti navrhla zavedenie dvoch nových e-taríf pre
nízkonapäťové (NN) a vysokonapäťové (VN) siete. Prvú, NN e-tarifu, by
mohli využívať výhradne domácnosti a firmy, ktoré nabíjajú elektrický
automobil. Druhá, VN e-tarifa, by bola využívaná na pripojenie
nabíjacích miest s väčším výkonom alebo s väčším počtom nabíjacích
bodov.